گروه:
علوم انسانی
کارفرما:
استانداری هرمزگان
مجری:
دانشگاه هرمزگان چکیده طرح:
ارائه برنامه های مرتبط با دستگاههای اجرایی استان جهت آمادگی و مقابله با بحران های احتمالی
اهداف طرح:
پاسخ موثر به حوادث و سوانح و بازسازی با مردم در تمامی ابعاد کالبدی، اقتصادی، اجتماعی، نهادی و محیط زیستی
بهبود نظام حکمرانی و توسعه ظرفیت ها با تاکید بر مدیریت یکپارچه و هماهنگ
تحقق تصمیم سازی، تصمیم گیری و سیاست گذاری در مدیریت بحران بر مبنای درک صحیح و همه جانبه از خطر
اولویت دهی و توسعه اقدامات کاهش خطر و سرمایه گذاری در راستای افزایش تاب آوری
تحقق جامعه محوری مدیریت بحران
دستاوردها:
این برنامه ضمن تشریح ظرفیتها و محدودیتها در سطح کشور/استان و مدنظر قرار دادن اسناد بالادستی و بالاخص مفاد مندرج در قانون مدیریت بحران کشور، وظایف و الزامات اجرایی دستگاههای مسئول، همکار و پشتیبان را مشخص نموده و کارکردهای مدیریتی و اختصاصی بر اساس الگوی برنامه ملی آمادگی و پاسخ در آن شرح داده می شود.
لحاظ نمودن برنامه آمادگی و پاسخ به کلیه مخاطرات (شامل مخاطرات طبیعی و انسان ساخت، مخاطرات ناگهانی و تدریجی، ماخطرات اولیه و ثانویه) در فهرست مخاطرات استان با برش شهرستانی.
مخاطرات مد نظر در این برنامه علاوه بر مخاطرات طبیعی شامل مخاطرات انسان ساخت (بجز موارد امنیتی و ...) نیز می باشد. مخاطرات ناگهانی و یا تدریجی، مخاطرات با بسامد رخداد منظم و یا نا منظم،مخاطرات بر اساس نوع خاستگاه آنها، مجموع حوادث و سوانح مدنظر برنامه حاظر را تشکیل می دهد.
آسیب پذیری مورد نظر این برنامه شامل آسیب پذیری های فیزیکی و کالبدی(مانند آسیب های سازه ای و آسیب به زیرساخت ها)، اجتماعی (تلفات جانی و صدمات اجتماعی دیگر)، زیست محیطی و اقتصادی می باشد که باید برای هر بخش برآورد گردد. بر اساس برآوردهای آسیب پذیری انجام شده ، باید آسیب پذیری های بحران ساز مشخص و اولویت بندی شوند و در ارائه برنامه و اقدامات ارائه شده در این سند محور اولویت بندی ها قرار گیرد.
در برنامه های آمادگی و پاسخ ، طرح های در دست بررسی، مطالعه و در حال ساخت هم باید مد نظر قرار گیرند(مطابق با بند چ ماده 4 قانون مدیریت بحران کشور).
ایجاد ارتباط و وابستگی تنگاتنگ برنامه با قانون و محتوای آن،متناسب با وظایف دستگاه های مشمول قانون.
قابلیت اجرایی و اندازه گیری اجرای برنامه متناسب با زمانبندی با درنظر گرفتن امکانات، ظرفیت ها و محدودیت ها
محوریت اجرای برنامه به دستگاه های مشمول قانون مدیریت بحران کشور ( مطابق با محتوای قانون و طبق برنامه های هر دستگاه بطور خاص در سطوح ملی و استانی).
توجه ویژه به تهیه سامانه لایه های اطلاعاتی مورد نیاز برای ارزیابی ها و تحلیل ها، تصمیم گیری و اقدامات و مطالعه محور بودن اقدامات و فعالیت های برنامه.
توجه جدی به مشارکت نهادهای عمومی مانند شهرداری ها و انجمن ها، نظام ها و گروه های مردم نهاد و عموم مردم در اجرای برنامه.
مشارکت های بین استانی برای مخاطرات فرا استانی( نظیر ریز گردها، خشکسالی و کمبود آب های سطحی و ...) در برنامه مد نظر قرار گیرد.
امکان ارزیابی و قضاوت برنامه و امکان بازنگری و تکمیل برنامه با توجه به ارزیابی های سالانه و مخاطرات پیش رو بعد از ندیوین برنامه
کاهش دامنه خطر و یا جلوگیری از بروز آن ( در برخی از مخاطرات)، کاهش احتمال بروز مخاطرات ثانویه ، کاهش آسیب پذیری ها و در معرض قرارگیری ها.
جلوگیری از افزایش خطر و در معرض قرارگیری با توجه به توسعه جوامع و رشد جمعیت